-5.6 C
Brno
Čtvrtek, 9 února, 2023
DomůRady a NávodyCo se vyplatí vyměnit na levnějším kole?

Co se vyplatí vyměnit na levnějším kole?

Date:

Nenechte si ujít

Španělsko není jen Madridem a Barcelonou. Lákadlem jsou pobytové citybreaky a letenky od 40 eur

Zpáteční letenky do Španělska momentálně začínají na akciové cenovce...

Nejrychleji rostoucí odpad je elektroodpad.

Elektronické zařízení ročně tvoří největší odpad, avšak recykluje se...

Jízda na kole v bytě? Porovnali jsme stacionární kolo a smart trenažér

Pro koho je lepším řešením smart trenažér s klasickým...

Jak využít zimu, když nelze ještě jezdit na kole?

Kdo má rád sport obecně, se zimou problém nemá...

Poslední střet velikánů fotbalu? Z přípravného zápasu udělali show

Diváci v Rijádu jásali při výkonu Ronalda s Messim. The...
- Komerční sdělení -časopis

Jaké komponenty mají nejlepší poměr cena výkon, chceme-li vylepšit své kolo? Co se vyplatí vyměnit na silničním nebo horském biku?
Asi každému cyklistovi občas napadne, jak by se dal vylepšit jeho kolo. V kopcích je dobré, pokud moc neváží, v terénu ai na silnici je důležité pohodlí, nikdo nechce, aby jeho stroj špatně přehazoval nebo vydával nechtěné zvuky.

Na všechny tyto věci má velký vliv provedení komponentů a součástek, ty nejlevnější často poskytují jen kompromisní vlastnosti.

Jak moc se projeví, pokud cyklista vymění přehazovačku za vyšší model, zda koupí nová kola nebo lepší odpruženou vidlici? K jednotlivým tipům můžeme přidat i informaci, jak by byla taková výměna náročná, zda by ji sám zvládl i průměrně zručný biker.

Levná výměna, velké zlepšení
Pořadí doporučení je náhodné, začít můžeme něčím nenáročným, jako jsou pláště. Dostupnější kola bývají často osazena jen levnějšími plášti, které na rozdíl od těch lepších hůře drží na silnici nebo v terénu a poskytují nižší ochranu před defekty.

Taková výměna není ani cenově nákladná, pokud si biker připlatí pár desítek eur, dostává kvalitní produkt a zlepšení jízdních vlastností pocítí okamžitě.

Vyměnit můžete pláště i na zcela novém kole, nejezděné se snáze prodají na bazaru, ten nejnavštěvovanější na Slovensku je na portálu MTBIKER.sk. Na stejném místě jsou užitečné informace při výběru obutí na horské i silniční kolo. A co náročnost takové výměny? Oprava defektu nebo výměna pláště patří mezi ty jednodušší úkony a mnoho bikerů to zvládá i samostatně.

Taková maličkost a tolik udělá
Nechali jste si na kole pedály, které jste dostali s novým kolem? Nebo jste si rychle koupili nějaké levné plastové, nechtělo se vám nad tím v prodejně spekulovat?

S pořádnými pedály, na kterých neklouže podrážka, zlepšíte stabilitu na kole ai samotné šlapání, lépe se do pedálů budete umět opřít. Kovové tělo oproti levnému plastu více vydrží, vyšší model bude mít také lepší ložiska.

Kdo se cyklistikou zabývá seriózněji, určitě slyšel o tretrách a nášlapných pedálech. Toto je další milník v životě sportovce, šlapání a stabilitu posouvají takové pedály ještě na vyšší level.

Kdo si netroufá na takovou změnu, zajímavé řešení jsou pedály, které dovolují šlapání klasickým stylem, nebo s nacvaknutými tretrami. Vyměnit pedály zvládne každý, kdo má potřebný nástroj, uvolňuje se směrem ke spodní rámové trubce, pokud to nejde, lépe skočit do servisu, kde mají speciální klíč s větší pákou.

Změnu cítit na dotek
Kdo se nesetkal v horské cyklistice s pojmem „gripy”, není to nic jiného, než rukojeti au silničních kol se používají omotávky.

Po pedálech a sedle je to další místo, kde se jezdec dostává do kontaktu se svým strojem a proto je tato komponenta také důležitá, i když se na něj zapomíná. Pokud vás bolívají zápěstí, trnou prsty nebo vám klouzají ruce, je to bod, na který je dobré se zaměřit.

Na horská kola existují pěnové modely, které navíc také filtrují drobné nárazy, na dlouhé jízdy jsou pohodlné ty, které mají oporu zápěstí. Výměnu gripů zvládne každý, pomoci lze saponátovou vodou, pokud nový nechce jít na své místo.

Na „cesťáky” se také dělají omotávky, které jsou měkčí, nebo se lépe drží, máme-li zpocené ruce, s dobrým video návodem výměnu zvládne i začátečník. Rozdílů mezi nejlevnějšími modely a těmi lepšími je mnoho, ve videu se dozvíte, jestli jste znali všechny.

Lépe připravený do terénu
Od relativně levných a na výměnu jednoduchých věcí pojďme na zásadnější vylepšení horského kola. Pokud jste si oblíbili jízdu v lese a v náročnějším terénu a na kole máte pružinovou vidlici, výměnou za vzduchovou uděláte ze svého biku úplně jiný stroj.

Vzduchové vidlice, v názvu mají často slovíčko „air”, lépe filtrují nárazy a mají více možností nastavení. Při výměně pružinové „coil” vidlice si ideálně nechte poradit v prodejně nebo obchodě, rovněž její výměna patří k těm náročnějším úkonům. Ale ten rozdíl je veliký a stojí za čas i peníze.

Ještě ve světě širokých plášťů chvíli zůstaneme, v terénu je kromě pohodlí a ovládání biku důležité také brzdění. I ta nejdostupnější kola se prodávají s kotoučovými brzdami, ale ne všechna jsou i hydraulická.

Základní modely fungují ještě za pomoci lanka, což je dostatečné pro pohodové ježdění, ale v těžším terénu a při opakovaném brždění je hydraulika úplně jiný zážitek. Potřebné bude vyměnit brzdové páčky, třmen a ideální i kotouče, jsou-li na kole jen ty nejlevnější.

Cena není tak vysoká jako u vidlice, ale je třeba k ní připočítat i cenu za výměnu v servisu, osazování hydraulických brzd patří do rukou jen těm nejzkušenějším.

Co cítit nejvíc na silničním kole?
Tipy dáváme pro dostupné modely kol, u silničního to znamená hliníkový rám a kola. Pokud je chuť zásadně zlepšit jeho jízdní vlastnosti, je dobré se podívat po lepších kolech.

Ty budou mít menší hmotnost, budou se lépe odvalovat, budou tužší as vyšším profilem budou i více aerodynamické. Nová kola nejsou levná záležitost, ale raději než vyměnit rám nebo sadu, zaměřili bychom se právě na ně.

Nová kola se často prodávají jako sety, nahodit bude stačit jen obutí a kazetu, v případě kotoučových brzd i kotouče, použít lze komponenty z těch starých. Se správným nářadím nejde o složitý úkon, vybere-li se správný typ nábojů, vše půjde jako po másle.

Měnit řazení nebo ne?
Na závěr společný bod pro asfalt i terén. Vyměnit přehazovačku nebo celé řazení bychom doporučovali, jen pokud ty změny přinesou zásadní výhody pro cyklistu. Na silničním kole by to znamenalo lepší chod řazení nebo vyšší počet převodů, v horské cyklistice stojí za zvážení přechod na moderní řazení 1×11 nebo 1×12.

Jako malou pomůcku a zjednodušení můžeme zmínit, že přejdeme-li při výměně komponentu do top trojky v hierarchii sad výrobce, získáváme to nejlepší, co se aktuálně používá a případné posuny v rámci této top trojky jsou již spíše kosmetická vylepšení, jako například lepší hmotnost.

A technická náročnost při výměně řazení? Velice záleží na provedení, elektronické bezdrátové zvládne osadit i úplný začátečník.

Věcí, které by se daly ještě zmínit, je mnoho, už nezbylo místo na teleskopickou sedlovku, sedlo nebo rám kola, velká kapitola by se otevřela, pokud bychom se zaměřili na výbavu a oblečení cyklisty.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek